Jest mnóstwo transakcji, które podlegają opodatkowaniu w tym kraju. Musisz pamiętać o tym, aby zakończyć proces rejestracji jeszcze przed rozpoczęciem działalności. W ten sposób unikniesz ryzyka nałożenia kar finansowych ze strony Urzędu Skarbowego.
Jakie transakcje wymagają rejestracji VAT w Czechach?
Nawet jeśli Twoja działalność ogranicza się do branży e-commerce, wciąż musisz wiedzieć, że niektóre obszary handlu i usług są objęte określonymi stawkami podatku VAT. W Czechach transakcje, które wymagają rejestracji działalności do fiskusa i odprowadzenia podatku to:
- import towarów do Czech,
- eksport towarów z Czech,
- wewnątrzwspólnotowe transakcje nabycia i zbycia towarów (WNT i WDT),
- składowanie towarów na terenie Czech wraz z ich rozpowszechnieniem, np. Amazon FBA,
- zakup towarów i odsprzedaż na terenie Czech, tzw. transakcje lokalne,
- przekroczenie limitów kwotowych transakcji.
Czeska ustawa o podatku VAT definiuje, że sprzedaż wysyłkowa jest objęta podatkiem VAT, ale tylko po przekroczeniu limitu rocznego obrotu na poziomie 1 140 000 CZK bez VAT-u. W takiej sytuacji powstaje obowiązek, rejestracji VAT w Czechach. Musisz to zrobić w terminie 15 dni od dnia, kiedy obroty Twojej działalności przekroczyły limity kwotowe.
Jeśli potrzebujesz wsparcia podatkowego dla swojej działalności e-commerce, koniecznie zdecyduj się na wsparcie profesjonalnego biura podatkowego. Otrzymasz bezpłatną wycenę i na tej podstawie wybierzesz zakres usług, który spełni Twoje oczekiwania.
Jak zarejestrować VAT w Czechach? Porady dla przedsiębiorców
Wniosek o rejestrację VAT w Czechach możesz złożyć bezpośrednio w Urzędzie Skarbowym na terenie tego kraju. Najprostszą metodą jest elektroniczne złożenie dokumentów. Wystarczy, że zaopatrzysz się w skany oryginalnych dokumentów, które będą w 100% przetłumaczone na język czeski.
Uwaga! Oryginały dokumentów jesteś zobowiązany przesłać na adres wybranego US, natomiast sam urząd ma 30 dni na weryfikację złożonej dokumentacji.
Jak zarejestrować VAT w Czechach? Aby to zrobić, potrzebujesz kilku dokumentów:
- certyfikat założycielski firmy,
- dokument rejestracyjny,
- kopia dowodu osobistego,
- umowa spółki,
- dokument prezentujący planowane działania biznesowe na terenie Czech.
Warto dodać, że po rejestracji VAT w Czechach będziesz zobowiązany do składania deklaracji podatkowych – miesięcznie lub kwartalnie, zależnie od wielkości realizowanego obrotu za transakcje handlowe. Standardowa stawka VAT w Czechach wynosi 21%, natomiast niektóre operacje możesz rozliczyć z uwzględnieniem pomniejszonej stawki – 10%.
W razie jakichkolwiek problemów lub pytań, jak zarejestrować VAT w Czechach, możesz skontaktować się z doświadczonym biurem podatkowym lub sprawdzić poradnik na stronie internetowej o rejestracji VAT: https://taxology.co/pl/rejestracja-vat/.