Specjaliści z Kantar Public wskazują, że ocena przedsiębiorców wynika bezpośrednio z osobistych doświadczeń respondentów. Respondenci, którzy mają w swoim najbliższym otoczeniu przedsiębiorców (lub sami nimi są) zdecydowanie częściej wskazują cechy pozytywne.
Jako pracowitych, polskich przedsiębiorców oceniło aż 61 proc. respondentów. Połowa z nich wskazała kreatywność jako jedną z najważniejszych cech właścicieli firm. Niestety ponad 45 proc. uznała, że prowadzący biznes w Polsce nie dbają o pracowników. Częściej prowadzących biznesy uznaje się za profesjonalnych niż nieprofesjonalnych. Podobnie jest z takimi cechami jak innowacyjność i rzetelność. Niestety uczciwość okazuje się nie być najmocniejszą stroną polskiego biznesu – przynajmniej w ocenie ankietowanych w badaniu.
Co ciekawe, prawie połowa badanych (46 proc.), z których większość nie pochodzi ze środowiska osób prowadzących działalność gospodarczą uważa, że obraz polskich przedsiębiorców przedstawiany w mediach jest bardziej pozytywny, niż w rzeczywistości. Sami przedsiębiorcy oceniają, że ich medialny wizerunek jest krzywdzący (aż 38 proc. wskazało, że są przedstawiani w mediach bardziej negatywnie). To również potwierdza tezę mówiącą o tym, że na ocenę przedsiębiorców ogromny wpływ ma osobista znajomość osób prowadzących swój biznes.