Ustawa ma na celu zdefiniowanie pojęcia franczyza. Obecnie już samo pojęcie rodzi wątpliwości i pod nią podciągane mogą być inne formy współpracy. Wśród pomysłów, które pojawiły się w projekcie są: sąd arbitrażowy dla spraw franczyzowych, szczegóły wypowiedzenia umowy przez każdą ze stron i specjalna aplikacja dla franczyzobiorców. Co jeszcze może się zmienić?
Najważniejsze zmiany – korzystne dla franczyzobiorców?
Franczyza to dobry pomysł na biznes, jednak wobec projektu ustawy padają zarzuty, że przede wszystkim obejmuje parasolem ochronnym franczyzobiorców. Co w takim razie z franczyzodawcami, którzy dają know-how, gotowy przepis na sukces i niejednokrotnie wspierają marketingowo i w innych obszarach? Mogą nie być zadowoleni ze wszystkich zapisów nowej ustawy.
Szczególnie brak zakazu konkurencji zwraca uwagę. Franczyzobiorca obecnie ma zakaz konkurencji przez lata po rozwiązaniu umowy z franczyzodawcą. Wypada z branży, bo takie są dziś warunki stawiane przez franczyzodawców. Projekt ustawy znosi zakaz konkurencji pod wieloma względami. Franczyzobiorca mógłby prowadzić inny, nawet konkurencyjny biznes, w trakcie umowy franczyzy. A w sytuacji rozwiązania umowy, miałby zakaz konkurencji na rok, ale tylko jeśli chodzi o założenie firmy w takiej samej sieci franczyzowej. Natomiast biznes mógłby prowadzić dalej.
Istotne punkty współpracy franczyzowej
Umowa franczyzy mogłaby być zawarta w formie dokumentowej, czyli również przez sms i mail. Poza tym projekt przewiduje zmiany w:
- terminach wypowiedzenia umowy (na czas nieokreślony: franczyzobiorca 3 miesiące, franczyzodawca 6 miesięcy),
- karach umownych i wekslach (konieczna deklaracja wekslowa),
- sąd arbitrażowy.
Aplikacja dla franczyzobiorców i dokument informacyjny na dwa tygodnie przed umową
Projekt ustawy zakłada konieczność dostarczenia franczyzobiorcy dokumentu zawierającego najważniejsze informacje. Na 14 dni przed podpisaniem umowy. Mowa jest również o aplikacji mobilnej, w której franczyzobiorca sprawdzi umowę pod względem dobrych praktyk.
Projekt zakłada stworzenie znaku dobrej marki. O takie logo mogliby się starać franczyzodawcy.