Od przyszłego roku listy nie będą już wysyłane – salda składek będą dostępne tylko online na portalu PUE ZUS.
List od ZUS-u
Przedsiębiorcy mogą spodziewać się niedługo listu od ZUS-u z wykazem wpłat za składki za rok 2019. Znajdzie się w nim saldo na koniec roku, a także zestawienie wpłacanych co miesiąc kwot na indywidualny rachunek składkowy. Jeśli wynikła jakaś drobna nadpłata czy niedopłata, to przedsiębiorca dowie się o niej z listu i będzie mógł uregulować ją przy kolejnej płatności składki. ZUS zaleca weryfikację, czy kwoty z listu zgadzają się z księgami firmowymi. Ponadto zastrzega, że list nie stanowi wezwania do zapłaty za zaległe składki, a jedynie służy celom informacyjnym. Wysłanie takiego zestawienia jest możliwe dzięki wprowadzonemu od 2018 roku indywidualnemu rachunkowi składkowemu NRS, co pozwala ZUS-owi na bieżąco kontrolować wpłaty.
Koniec z papierem
ZUS od przyszłego roku wprowadzi bardziej ekologiczne rozwiązanie. Nie będzie już wysyłał milionów papierowych zestawień przedsiębiorcom, ale udostępni rozliczenia wpłat rocznych na portalu PUE ZUS, do którego właściciel firmy będzie mógł się zalogować i sprawdzić swoje saldo w ZUS-ie.