Z badań wynika także, że rotacja w zakładaniu biznesów jest dość spora. Raport nakreślił też portret typowego polskiego przedsiębiorcy i porównał te wyniki ze średnią unijną.
Typowa polska firma
Na wstępie trzeba zaznaczyć, że raport Polityka Insight nie obejmował osób samozatrudnionych (których według szacunków jego twórców jest aż 1,2 mln), a także spółek z rozproszonym kapitałem. Według przyjętej na potrzeby raportu przez badaczy definicji przedsiębiorca to osoba, która jest fundatorem działalności gospodarczej i jej prowadzącym, a ponadto zatrudnia co najmniej jednego pracownika. Według szacunków w Polsce jest 662 tysiące takich osób, które prowadzi łącznie 884 tysiące firm. Na jednego przedsiębiorcę przypada zatem 1,3 przedsiębiorstwa.
Te wszystkie firmy odpowiadają za 35% Produktu Krajowego Brutto, a ich wkład do gospodarki przekracza 50 procent. W 2016 roku wzrost gospodarczy był na poziomie 3%, z tego, według wyliczeń autorów raportu, 1,6% to zasługa polskich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy zatrudniają najwięcej pracowników na umowę o prace w skali kraju – 3,9 miliona, to jest 30% całości zatrudnionych. Są też bardzo hojni – płacili średnio 4 tysiące 131 złotych pensji w 2016 roku, o 274 złote więcej niż średnia krajowa. Polscy przedsiębiorcy prześcigają międzynarodowe korporacje, jeśli chodzi o inwestycje. W 2016 roku wydali na nie średnio 145 miliardów złotych, co stanowiło 1/3 całości wydatków inwestycyjnych na budowę krajowego kapitału. Było to trzykrotnie więcej niż przeznaczyły międzynarodowe korporacje.
Problemem wśród polskich przedsiębiorstw jest ekspansja zagraniczna, bo eksport nie przekracza 20 procent.
Typowy polski przedsiębiorca
Z raportu wynika, że typowy polski przedsiębiorca jest po 40, ma średnie wykształcenie i jest mężczyzną. Odsetek przedsiębiorców z wyższym wykształceniem jest też dość znaczy i lepszy od średniej unijnej. Za to nie mamy praktycznie przedsiębiorców z wykształceniem podstawowym – to tylko 1% całej populacji w porównaniu do 16% w UE. Co prawda przedsiębiorca głównie jest mężczyzną, ale kobiety stanowią 29%, co generalnie jest dobrą średnią na tle krajów UE, gdzie wartość ta jest o kilka procent niższa. Polski przedsiębiorca jest obrotny i prężnie działa, często zakłada i likwiduje przedsiębiorstwa. Nasi przedsiębiorcy są także otwarci na nowe technologie i lubią eksperymentować z modelami biznesowymi.