W takim razie czy są sposoby na to, by skutecznie uporać się z notorycznie niepłacącym faktur klientem?
Sposoby na klientów, którzy nie opłacają faktur w terminie
Z pewnością warto przypominać klientowi o wystawionej fakturze i terminie jej zapłaty – można to zrobić drogą e-mailową czy SMS. Powtórnie informację należy wysłać, jeśli klient już zalega ze spłatą. Jeśli brak jest kontaktu ze strony klienta, często telefon musi wykonać sam przedsiębiorca – możliwe, że w ten sposób uda się załatwić sprawę polubownie. Jeśli jednak dłużnik nadal nie płaci, wyjściem jest wysłanie mu drogą pocztową przedsądowego wezwania do zapłaty długu. Do wezwania dołączamy fakturę, której dotyczy wezwanie. Oczywiście nie zawsze przedsądowe wezwanie do zapłaty przynosi jakiekolwiek rezultaty. Trzeba się liczyć z tym, że sprawa ostatecznie może trafić do sądu, gdzie mamy prawo upomnieć się o należności. Można skorzystać z elektronicznego postępowania upominawczego, czyli tzw. e-sądu. Wystarczy opisać dowody, nawet bez konieczności ich dołączania. Dłużnik otrzyma drogą pocztową nakaz zapłaty do uregulowania w ciągu kolejnych 14 dni. Gdy dłużnik nie zapłaci faktury, uzyskamy tzw. klauzulę wykonalności i mamy prawo zwrócić się o zwrot długu do komornika. Sprawa zapewne będzie się przeciągała, jednak jest to już ostatnia metoda na odzyskanie pieniędzy.
Finansowanie faktur jako sposób uniknięcia zaległości ze spłatą
Życie wielu przedsiębiorców byłoby znacznie prostsze, gdyby termin faktoring był znany szerszemu ich gronu. Jest to w pewnym stopniu rozwiązanie problemów z płynnością finansową – najprościej mówiąc, faktoring to wymiana niezapłaconych faktur na gotówkę. Przedsiębiorcy otrzymują zapłatę zaraz po tym, gdy przekazują fakturę do faktora (usługodawcy faktoringu) i nie mają problemów z upominaniem się o swoje pieniądze. Klienci spłacają swoją należność już bezpośrednio u faktora. Jest to ciekawa opcja szczególnie dla młodych firm, które mogą mieć problemy ze stałym utrzymaniem płynności finansowej, jednak chcą działać w sposób w pełni uczciwy. Faktoring korzystnie wpływa także na elastyczność finansową firmy, jak i również ogranicza formalności, ilość pracy administracyjnej czy po prostu nerwy przedsiębiorcy, który nie musi martwić się o niezapłacone faktury, wystawiane klientowi.
Więcej informacji znaleźć możecie pod tym adresem: https://www.finiata.pl/blog/nieplacacy-klient-windykacja-kontrahent