Obecnie media społecznościowe są podstawą komunikacji na linii firma – klient. Dzięki nim firma przestaje być podmiotem za szklaną szybą, a staje się otwarta na ludzi. Praca w social mediach to pomysł na działalność gospodarczą, który nie wymaga dużych nakładów finansowych. Do pracy potrzebny jest komputer i szybkie łącze. Jednak by zbierać owoce, musisz w siebie zainwestować i przede wszystkim ocenić, czy taki rodzaj pracy jest dla Ciebie?
Prowadzenie profili w mediach społecznościowych wymaga nie tylko znajomości obsługi Facebooka, Instagrama i innych platform, ale przede wszystkim kreatywności. Obsługa to rzecz techniczna, której nauczy się każdy z biegiem czasu. Natomiast wyobraźnię trudno rozbudzić, jeśli ma się ścisły umysł. Kreatywność, umiejętność wizualizacji rzeczywistości za pomocą słów i obrazów, otwartość na świat, podążanie za trendami i zdolności analityczne są mocnym wsparciem w rozwoju kariery w social mediach.
Praca w mediach społecznościowych – z zarejestrowaną działalnością gospodarczą, nie jest etatem. Wiąże się z monitorowaniem mediów o różnych porach, wymaga elastyczności i podejmowania decyzji na podstawie aktualnych statystyk. Natomiast prowadzenie profili społecznościowych firm przynosi wiele satysfakcji, bo realnie widać wyniki pracy. To pobudza do kolejnych działań, wciąga i może być dochodową działalnością.
Wybierz swoją działkę
Media społecznościowe to konkretny kawałek internetu. Dzieli się na mniejsze poletka = specjalizacje. Oczywiście możesz być Ninja, który ogarnia wszystko od A do Z, lecz jeśli jesteś na początku drogi, to najlepiej uczyć się ich kawałek po kawałku, zgłębiając kolejne tajniki.
W social media pracują:
- specjaliści od contentu – przygotowują treści (plus grafiki), publikują je na profilach społecznościowych firmy, planują, analizują ruch i skuteczność działań,
- spece od reklam w Meta – zajmują się płatnymi reklamami na fb, IG, które wyświetlają się również na WhatsApp i Messenger,
- znawcy tajników kręcenia rolek – za viral każda firma zapłaci niemałe pieniądze, specjaliści w tym obszarze zajmują się krótkimi filmikami na różne platformy społecznościowe,
- moderator/specjalista ds. obsługi klienta – odpowiedzialny jest za odpowiadanie na pytania klientów i budowanie pozytywnego wizerunku marki (jako eksperta) w komentarzach.
Kursy, szkolenia…. studia
Bez wiedzy w obszarze social mediów ani rusz, dlatego zanim ruszysz do CEIDG z rejestracją działalności, zadbaj o pogłębienie wiedzy. Do wyboru są kursy, szkolenia, webinary. Część z nich jest płatna, ale w sieci znajdziesz też sporo darmowych materiałów, szczególnie na YouTube. Na tym etapie warto rozeznać również temat, kto jest dobry w social mediach, kto ma duże zasięgi. Oczywiście każdy ma swoją drogę i nie można kopiować innych, ale najlepsi i ich wiedza mogą być dobrą inspiracją.
Przydatne informacje pod postacią szkoleń (lekcji) bezpłatnych znajdziesz na Facebooku (Meta Blueprint). Tik-Tok zgłębisz zapisując się do Tik-Tok Academy. A na ambitnych czekają studia związane z mediami społecznościowymi, zazwyczaj połączone z marketingiem internetowym.
Na czym się znasz?
Prowadzenie mediów społecznościowych firmy z branży metalurgicznej różni się od prowadzenia social mediów salonu fryzjerskiego. Tworzenie kreatywnym treści, które zaowocują wymaga wiedzy z określonego obszaru. Dlatego musisz przemyśleć temat dotyczący zakresu, w jakim będziesz działać.
Firmy poszukują wyspecjalizowanych w konkretnych branżach ekspertów od social mediów. Oczywiście nie musisz zawężać działalności do niszowej branży (choć może być to również pomysł na dochodowy biznes), ale do określonego obszaru, przykładem: farmacja, ziołolecznictwo, zdrowe odżywianie. Inna opcja: branża finansowa i ubezpieczenia. Firmy budują pozytywny wizerunek w social mediach między innymi dzięki pozycji eksperta. Kogoś, kto zna temat od środka, a nie tylko powierzchownie. Jest to wyczuwane, dlatego najlepiej wybrać obszary, w których czujesz się pewnie i dobrze.
Pierwsze zlecenia
Zleceń możesz szukać w wielu miejscach. Przykładowo: na portalach ogłoszeniowych z ofertami pracy, na grupach w social mediach, rozpytując znajomych, którzy prowadzą działalność. Możesz również wstawić post na grupę, w której freelancerzy poszukują zleceń. Warto zaznaczyć, że z chęcią odbędziesz praktyki, staż bądź poprowadzisz profile za niższa kwotę. Każde zlecenie buduje portfolio i później łatwiej znajdziesz większe zlecenia.
Zadbaj o swojego Facebooka i Instagrama albo rozbuduj swój TikTok. Jeśli kręcisz atrakcyjne rolki, robisz świetne grafiki i jesteś mistrzem słowa na własnym profilu, to osobiste doświadczenia są doceniane przez rekruterów. W taki sposób również wyławiają talenty spośród licznych zgłoszeń.
Przetestuj pomysł na biznes
Praca w social mediach nie wymaga rejestracji działalności od pierwszego zlecenia. Do wyboru są:
- umowa cywilnoprawna (zlecenie, o dzieło),
- działalność nierejestrowana.
W przypadku umowy o dzieło pamiętaj, że nie wiąże się ona z odprowadzaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zatem musisz zadbać o to drugie ubezpieczenie we własnym zakresie. I zabezpieczyć swoją przyszłość na emeryturze.
Jeśli czujesz się w mediach społecznościowych jak ryba w wodzie i masz rozpisany biznesplan, to oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by zarejestrować działalność w CEIDG. Nikt nie wie wszystkiego o mediach społecznościowych na starcie. Uczymy się w trakcie, analizujemy, korygujemy i wyciągamy wnioski. Dlatego nie przejmuj się potknięciami.
Zawody z obszaru social mediów są zaliczane do przyszłościowych – dlatego firma w tym obszarze może być atrakcyjnym pomysłem na biznes.