Centrale telefoniczne fizyczne i hostowane
Podstawową i w zasadzie jedyną różnicą między tymi dwoma typami central jest sposób ich instalacji i późniejszego funkcjonowania. Centrala fizyczna instalowana jest w siedzibie firmy jako urządzenie stacjonarne, centrala hostowana funkcjonuje całkowicie w chmurze obliczeniowej. Wszystkie funkcje dostępne są online, za pośrednictwem sieci, bez instalowania żadnych urządzeń czy konieczności specjalistycznej ich obsługi.
Centrale dla dużych firm
Nie bez powodu centrale fizyczne (np. centrala Call-Ex marki Datera) są rozwiązaniem preferowanym przez duże firmy. Wiąże się to z większą ceną początkową – konieczna jest bowiem opłata za sprzęt i jego montaż. Jednakże później przedsiębiorca nie ponosi już żadnych okresowych kosztów związanych z funkcjonowaniem centrali. Zakup centrali fizycznej gwarantuje mu całkowitą niezależność i kontrolę nad systemem. Jest to również inwestycja przyszłościowa: zakupiony sprzęt można modyfikować i dostosować do potrzeb firmy, poprzez zakup odpowiednich modułów.
Centrale dla małych firm
Centrale hostowane, takiej jak Call-Ex Cloud to rozwiązanie dedykowane dla mniejszych firm, które nie mogą pozwolić sobie na wygospodarowanie środków na zakup czy przestrzeni na instalację sprzętu. Centrala działająca w chmurze jest również dla tego typu przedsiębiorstw łatwiejsza do utrzymania: koszty systemu ograniczają się do opłaty abonamentowej. Przedsiębiorca w dalszym ciągu może ją rozbudowywać i modyfikować – jednak zamiast urządzeń inwestuje on w kolejne, wybrane przez niego pakiety.
Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by centrale telefoniczne pojawiały się zarówno w małych, jak i dużych firmach – wystarczy jedynie wiedzieć czego szukać.