Można to zrobić na kilka sposobów. Tradycyjnie udając się do placówki ZUS-u bądź też przez internet. Wybierając tą druga opcję, wystarczy mieć profil zaufany bądź konto w jednym z wymienionych przez ZUS banków. Oczywiście sprawę załatwi również podpis elektroniczny.
Najszybciej i najwygodniej przez internet
Profil na Platformie Usług Elektronicznych najszybciej można założyć korzystając z internetu. Po wejściu na stronę ZUS PUE należy kliknąć w zakładkę zarejestruj. W kolejnym kroku, w przypadku jednoosobowych działalności, należy kliknąć dla przedsiębiorców. Jeśli chodzi o płatników będących osobami prawnymi, przeznaczona jest trzecia opcja. W kolejnym kroku wystarczy wybrać jeden ze wskazanych sposobów potwierdzenia tożsamości, podążając za wskazówkami.
Tożsamość można potwierdzić też za pomocą bankowości elektronicznej, jeśli masz konto w banku, który oferuje taką możliwość. Są to: PKO BP, Millenium, BOŚ Bank, ING Bank Śląski, Citi Handlowy.
Profil na ZUS PUE można założyć również podczas wizyty osobistej w ZUS. Wystarczy podejść w wolnym czasie, pamiętając, że termin upływa z końcem roku.
Wyjątki – czy wystarczy upoważnienie dla księgowej, by nie rejestrować się w PUE?
Jeśli przedsiębiorca upoważni księgową (nie dotyczy księgowości online), to nie jest konieczna rejestracja profilu na platformie PUE. I w takim przypadku ZUS nie założy za przedsiębiorcę konta. Natomiast niezbędne jest dostarczenie do ZUS-u pełnomocnictwa dla księgowej.
Przejście wyłącznie na elektroniczne składanie deklaracji ma swoje plusy. Przede wszystkim oszczędność papieru, czasu i pieniędzy.