Niektórym trudno w to uwierzyć, ale statystyczny polski przedsiębiorca to mężczyzna po pięćdziesiątce, działający na wsi lub w małym miasteczku. Można zatem uznać, że przedsiębiorcy stronią od metropolii.
W kwestii wieku należy podkreślić, że jedynie 7 procent stanowi najmłodsza grupa, czyli osoby w wieku od 18 do 24 lat. Z drugiej strony mamy przedział 45+, w którym znajduje się aż 56% przedsiębiorców. Skutecznemu prowadzeniu firmy sprzyja zatem kapitał życiowy (doświadczenie oraz majątek).
Dokładnie 1/3 polskich firm działa w miejscowościach nie posiadających praw miejskich. Kolejne 27% to małe miejscowości. Prowadzenie działalności opłaca się zatem w miejscach, do których nie docierają duże sieci handlowe i usługowe. Poza tym lokalnego sprzedawcę czy usługodawcę okoliczni mieszkańcy często darzą dużym zaufaniem.
Podział wg. płci wypada korzystniej na rzecz mężczyzn, których jest 60%. Kobiety nadal rzadziej podejmują się prowadzenia własnej działalności, lecz z roku na rok ten odsetek rośnie.
Badanie zostało sporządzone na zlecenie Dziennika Gazety Polskiej.