Sukces w biznesie – czyli co?
Tylko 28 proc. właścicieli mikro, małych i średnich firm jako wyznacznik sukcesu wskazało wysokie dochody. Zdecydowana większość ceni niezależność, jaką daje prowadzenie własnej działalności gospodarczej.
Polscy przedsiębiorcy pozytywnie odbierają swoje dokonania. W ocenie aż 67 proc. z nich już działają z sukcesami lub odniosą je w przeciągu najbliższych dwóch lat. Prawie wszyscy (aż 93 proc. badanych) patrzą optymistycznie na rozwój swoich firm.
Wśród wyznaczników sukcesu wśród polskich przedsiębiorców prym wiedzie wspomniana już niezależność. Na kolejnych miejscach są: rozpoznawalność marki na rynku (48 proc. ankietowanych) oraz stworzenie firmy od początku (34 proc.). Dopiero na czwartej pozycji uplasowało się uzyskiwanie dochodów miesięcznych na poziomie od 10 do 100 tys. zł netto. W świecie biznesu za miarę sukcesu uznaje się również tworzenie miejsc prac – taką odpowiedź wskazało 23 proc. badanych.
Jak osiągnąć sukces?
69 proc. przedsiębiorców za czynnik pomagający w osiągnięciu sukcesu uznało nowe technologie wykorzystujące internet, wśród nich: reklamę internetową, komunikację w mediach społecznościowych, posiadanie sklepu internetowego, obecność na portalach aukcyjnych i w porównywarkach cenowych.
Przedsiębiorca nie powinien bać się zmian i korzystać ze zdobyczy techniki. Według właścicieli firm MŚP najważniejsza dla osiągnięcia sukcesu jest pracowitość – wskazuje na nią aż 77 proc. z nich. 73 proc. jako czynnik sukcesu wskazuje kreatywność, a 59 proc. – zdolność adaptacji do zmian. Kolejne istotne cechy w prowadzeniu biznesu z powodzeniem to determinacja, zdolność do podejmowania ryzyka, umiejętność zarządzania czasem i szybkiego podejmowania decyzji.