Wiele z nich jest kłopotliwych szczególnie dla małych firm, które zatrudniają nie więcej niż 20 pracowników. Ministerstwo Rozwoju opublikowało w związku z tym projekt zmian łagodzących wymogi dla tej grupy przedsiębiorców. Zmiany miałyby wejść w życie już 1 stycznia 2017 roku.
O jakich wymogach mowa? Na chwilę obecną zatrudnienie 20 pracowników i więcej w oparciu o umowę o pracę wymusza na pracodawcy utworzenie regulaminu wynagrodzeń, regulaminu pracy oraz założenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PARP zniesienie obowiązków posiadania regulaminów pracy i wynagradzania w ocenie prawie 1/3 przedsiębiorców wpłynęłoby na usprawnienie ich bieżącej działalności.
Po zmianach, obowiązek posiadania regulaminu pracy i wynagradzania dotyczyłby przedsiębiorców dopiero po osiągnięciu przez nich liczby umów o pracę na poziomie 50. W przypadku przedsiębiorstw, w których przy zatrudnieniu od 20 do 50 pracowników, działa zakładowa organizacja związkowa, regulaminy powinny być utworzone dopiero na wyraźną prośbę tej organizacji. Dla pozostałych małych przedsiębiorstw te dokumenty byłyby dobrowolne.