Poza tym do opinii sięgamy równie chętnie przy wyborze usług, warsztatu samochodowego, kosmetyczki i księgowej. Niestety nie wszystkie opinie są prawdziwe. Prezes UOKiK ukarał dwie spółki, Opinie.pro i SN Marketing za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Obydwie oferowały zakup opinii i ocen produktów oraz usług.
Nieuczciwa konkurencja i wprowadzanie klientów w błąd
Opinie powinny być dodawane wyłącznie przez osoby, które nabyły produkt bądź skorzystały z usługi. Możliwość kupienia opinii napisanych przez osoby, które nie miały kontaktu z produktem/usługą jest wprowadzeniem konsumentów w błąd. I może prowadzić do podjęcia niewłaściwej decyzji zakupowej.
Kupowanie opinii nie jest również uczciwe wobec innych graczy na rynku. Bo dzięki opiniom mogą być wyżej w wyszukiwarkach.
Autentyczność opinii
Z pewnością problem z nieprawdziwymi opiniami nie rozwiąże się wraz z wejściem w życie dyrektywy unijnej Omnibus. Natomiast jest nadzieja, że zleconych opinii, nieprawdziwych, napisanych na korzyść konkretnej firmy będzie mniej. Od 1 stycznia 2023 roku wchodzą w życie przepisy wspomnianej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest zwiększenie przejrzystości zakupów w sieci. Jednym z ważnych zapisów jest ten dotyczący nowego obowiązku, który ciąży na sprzedawcach. Jeśli na stronie sklepu bądź działalności usługowej udostępniasz możliwość dodawania opinii, musisz również poinformować potencjalnych klientów, w jaki sposób sprawdzasz autentyczność opinii.
Wspomniane wcześniej spółki zostały ukarane przez Prezesa UOKiK karą finansową łącznie w kwocie 70 tys. zł (Opinie.pro 40 tys. zł, SN Marketing 30 tys. zł). To pierwsze w Polsce spółki ukarane przez UOKiK za handel opiniami.
Uczciwość w sieci jest ważna. Dobry produkt i wysokiej jakości usługi zawsze znajdą nabywców, nie są im potrzebne napisane na zamówienie opinie.