Polscy przedsiębiorcy w działalności wykorzystują własne oszczędności oraz wypracowany zysk firmy. Raport „Finansowanie biznesu w Polsce” opublikowany przez ZPP pokazuje, że na te źródła finansowania może stawiać od 60 do aż 84% przedsiębiorstw MSP.
Inne badania, przeprowadzone przez Polską Agencję Przedsiębiorczości pokazują, że prowadzący małe i średnie biznesy w Polsce wybraliby zadłużenie w banku tylko w przypadku poważnych problemów finansowych. Z czego wynika niechęć polskiego biznesu do zewnętrznych źródeł finansowania działalności? Przyczyn można się dopatrywać w niewystarczającej jeszcze ofercie banków i instytucji finansowych, a także w obawach przedsiębiorców przed uzależnieniem od kapitału obcego. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej spłata takich zobowiązań mogłaby pogrążyć wiele biznesów, więc ich właściciele wybierają rozwiązanie mniej ryzykowne.
Na rynku dostępne są jednak możliwości finansowania inne niż kredyty. Jednym z nich jest faktoring, który wielu firmom mógłby przynieść wiele korzyści i być rozwiązaniem problemu zatorów płatniczych. Faktoring to usługa finansowania faktur. Dzięki niej przedsiębiorca może otrzymać środki z wystawionych faktur terminowych przed terminem płatności. W przypadku długich terminów płatności faktoring, nie tylko poprawia płynność finansową, ale również w obecnej dobie potrafi przeciwdziałać inflacji. W ostatnich latach kategoria faktoringu rosła dynamicznie, wzrost udziału tej formy finansowania przedsiębiorstw to aż 25% rok rocznie. Najprężniej rozwijającym się faktorem świadczącym faktoring dla przedsiębiorstw z sektora MŚP jest firma eFaktor, która z roku na rok zwiększyła poziom finansowania o 76%.
Częściej firmy sięgają po leasing, który może być sposobem na finansowanie aktywów. Szacuje się, że ponad połowa leasingobiorców to mikroprzedsiębiorstwa.
Na przedsiębiorców czekają duże sumy również w funduszach i programach Unii Europejskiej, których otrzymanie jest jednak często bardzo trudne przez wzgląd na wymogi formalne i trwające wiele miesięcy procedury. Choć większość przedsiębiorców uważa, że środki unijne przyczyniają się do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności, aż 80% z nich twierdzi, że ich dostępność jest ograniczona, a uzyskanie zbyt skomplikowane.