O RODO mówi się od dłuższego czasu, gdyż istotne zmiany dotyczą nie tylko szerokiego zakresu obowiązków firm, ale także nowych możliwości sankcjonowania, gdy naruszą one przepisy o ochronie danych osobowych.
Jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców RODO?
Do najważniejszych zadań, przed jakimi staną firmy będzie właściwe zabezpieczenie przechowywania danych osobowych, a także wdrożenie procedur zarządzania danymi pracowników. Ważnym zapisem jest również zapewnienie nowych praw użytkownikom, których dane są przez firmę przechowywane i/lub przetwarzane, w tym m.in. prawa do zapomnienia.
RODO będzie szczególnie istotne w obszarach działalności przedsiębiorstw związanych ze sprzedażą i marketingiem (tu dotyczy przede wszystkim baz obecnych i potencjalnych klientów) oraz z zarządzaniem kadrami (dane pracowników).
Oczywiście wprowadzenie tych przepisów przyniesie również korzyści, do których należy zaliczyć m.in. ujednolicenie przepisów w zakresie ochrony danych osobowych dla przedstawicieli biznesu ze wszystkich krajów UE. Dobrym rozwiązaniem jest również wprowadzenie specjalnego prawa do transferu danych, skierowanego do małych przedsiębiorstw i start-upów. Ponadto utworzona zostanie nowa instytucja: prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który zastąpi GIODO oraz mechanizm One-stop-shop, dzięki któremu egzekwować swoje prawa i zgłaszać nieprawidłowości będzie można w jednym, wyspecjalizowanym w tym celu organie.
Największą obawą napawają właścicieli firm kary, jakie przewiduje regulacja za nieprzestrzeganie przepisów. Dopuszcza ona bowiem możliwość nałożenia kary finansowej w wysokości nawet 4 proc. całkowitego obrotu przedsiębiorstwa z poprzedniego roku obrotowego.