Na stronach internetowych ZUS-u można przeczytać: „Prosimy uważać na wszelką korespondencję elektroniczną zwracającą uwagę na błędy w rozliczeniach składkowych”. Do wydania oświadczenia na ten temat skłoniła organizację zmożona aktywność oszustów podszywających się w Internecie pod tożsamość pracowników.
Z wiadomości rzekomo przesyłanych przez ZUS można dowiedzieć się o popełnionych błędach w rozliczeniach składkowych. Nadawcy argumentują swoje racje wprowadzeniem zmian w przepisach. Są to oczywiście informacje nieprawdziwe. Często w załącznikach takich wiadomości wysyłane są wirusy. Zdarza się również, że nadawca oferuje odpłatne porady lub wymaga wykonania przelewów z tytułu kar za błędne rozliczenia lub wyrównania rzekomo zaległych składek.
Tymczasem ZUS zapewnia, że nie wysyła tego rodzaju wiadomości do płatników składek. Kontakt mailowy stosowany jest wyłącznie w sytuacji, gdy płatnik wybierze ten sposób kontaktu ze swoim indywidualnym opiekunem. Nigdy jednak mailowo nie są wysyłane wezwania do zapłaty ani też informacje o nieprawidłowościach w rozliczeniach składek. W przypadku otrzymania tego rodzaju korespondencji najbezpieczniej jest wyjaśnić sprawę korzystając z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, dostępnej pod numerem (22) 560 16 00.