Kontrahent nie płaci na czas – co robić?
Z badania na zlecenie BIG InfoMonitor (przeprowadzonego przez Skaner MŚP) wynika, że ponad 90% firm, które wystawiają faktury z odroczonym terminem płatności przynajmniej raz zetknęło się z nieuregulowaniem płatności na czas. Zatem jeśli jesteś w takiej sytuacji, to być może pocieszający będzie fakt, że tysiące przedsiębiorców z sektora MŚP ma tego typu problemy.
Mądry Polak po szkodzie mówi znane przysłowie, ale możesz być również mądry przed szkodą. A przynajmniej zminimalizować ryzyko wejścia w niepewną relację biznesową. W tym celu przed nawiązaniem współpracy przyjrzyj się kontrahentowi. Pod lupę weź opinie o firmie, sprawdź bazy dłużników i profile społecznościowe. Małe śledztwo, choć pochłania czas, może uratować przed niewypłacalnym kontrahentem.
Często zdarza się, że dopiero doświadczenie otwiera oczy i po sytuacji z nieuczciwym człowiekiem, pod lupę brani są potencjalni klienci. Natomiast jeśli już tak się stało i dłużnik nie zamierza płacić możesz wpisać go do BIG.
Wpis dłużnika do BIG – warunki
Do bazy dłużników wpiszesz zarówno osobę prywatną jak i firmę, natomiast są nieco inne warunki dotyczące wysokości kwoty zadłużenia.
- BIG umożliwia wpisanie do bazy firmy z zadłużeniem od 500 zł i osoby prywatnej z długiem od 200 zł. Niższy dług tylko z wyrokiem sądu.
- Od terminu płatności minęło 30 dni.
- Od dostarczenia dłużnikowi wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze wpisu do BIG minęło 30 dni. Nie dotyczy z długów z wyrokiem sądu – wówczas 14 dni.
Nie wiesz jak przygotować wezwanie do zapłaty? Rejestrując się na portalu BIG, praktycznie wszystko otrzymasz jak na tacy, natomiast czeka kilka formalności do załatwienia i opłaty.
Jak wpisać dłużnika do BIG?
Na początek zarejestruj się na stronie, klikając w prawym górnym rogu zaloguj się/załóż konto. Wybierz konto biznesowe – skierowane do przedsiębiorców. Wypełnij formularz, podając między innymi mail, na który otrzymasz link aktywacyjny. Aby wpisać dłużnika konieczne jest podpisanie umowy z BIG InfoMonitor. Należy ją podpisać i dwa egzemplarze wysłać do BIG InfoMonitor.
W celu wpisania kontrahenta do bazy dłużników musi minąć 30 dni od momentu wysłania wezwania do zapłaty. Po rejestracji konta wygenerujesz wezwanie do zapłaty. Wyślij je listem poleconym bądź doręcz do rąk własnych.
Po upływie 30 dni, jeśli dłużnik nie uregulował płatności, zaloguj się na BIGkonto i w okienku ‘wpisz dłużnika’, podaj kwotę długu. Poczekaj na mail z powiadomieniem o aktywacji długu i wpisz dane dłużnika.
Po wpisaniu nierzetelnego kontrahenta na listę dłużników nie masz obowiązku wysyłania mu takiej informacji. Natomiast poinformowanie go o tym może zadziałać na Twoją korzyść – dłużnik zobaczy determinację w działaniu i być może będzie to bodziec ‘zachęcający do spłaty’.
Spłata zadłużenia przez kontrahenta – co dalej?
Na stronie BIG widnieje informacja: 75% przedsiębiorców stwierdza, że negatywny wpis przyczynił się do spłaty zadłużenia. Świadomość konsekwencji bywa dla nierzetelnych kontrahentów mobilizująca.
Od dnia spłaty długu masz 14 dni na usunięcie danych dłużnika z BIG. Jeśli tego nie uczynisz narazisz się na karę w wysokości do 30 tys. zł.
Dłużnik może spłacać zadłużenie w ratach i konieczna jest aktualizacja wysokości długu. Masz na to 14 dni od momentu zaksięgowania środków na koncie, a najlepiej zrobić to jak najszybciej. Z drugiej strony dług może rosnąć i również taką aktualizację należy zrobić – w tym przypadku nie ma terminu. I nie masz również obowiązku wysyłania do dłużnika kolejnego wezwania do zapłaty.
Koszty wpisania dłużnika do BIG
BIG oferuje firmom dwa pakiety do wyboru:
- podstawowy – 219 zł za miesiąc plus opłata aktywacyjna do 400 zł, pakiet umożliwia wpisywanie i usuwanie dłużników bez limitu, nie ma w nim niestety wezwania do zapłaty,
- rozszerzony – 339 zł za miesiąc plus opłata aktywacyjna do 400 zł, podobnie jak w powyższym pakiecie nielimitowanie jest wpisywanie i usuwanie dłużników, dodatkowo opcja wystawienia jednego wezwania do zapłaty na miesiąc.
W ofercie są również opcje dodatkowe, jak wysłanie do dłużnika wezwania bądź informacji o wpisie.
Wpis do bazy dłużników wpływa na wizerunek firmy i jest ostrzeżeniem dla innych przedsiębiorców. Dlatego, jeśli Twój kontrahent unika płatności, wpis do bazy może być przełomowym w jego podejściu do regulowania należności.