Czy dropshipping się opłaca? Na czym polega?

Nowy trend w e-commerce podbija światowe rynki. Zarówno małe jak i duże sklepy włączają współpracę z hurtownią (bądź producentem), inaczej mówiąc dropshipperem, by poszerzyć ofertę sklepu. Sprzedawca w tym modelu biznesowym jest odpowiedzialny za sprzedaż towarów, promocję sklepu, obsługę klientów i składanie zamówień u hurtownika. Pakowaniem towaru i wysyłką zajmuje się ten drugi.

3264486

W zasadzie w modelu dropshippingowym jest jeszcze jedno ogniwo – wspomniany wcześniej producent. Powodzenie w biznesie zależny od wielu czynników, m.in. znajomości towarów, ich jakości i rzetelności hurtownika, który realizuje wysyłki. Zanim wejdziesz w dropshipping, przeczytaj z czym się go je i jakie obok często wymienianych zalet są minusy.

Jak działa dropshipping?

Planujesz założyć sklep internetowy, ale formalności, towar, przestrzeń, którą trzeba zorganizować  to takie punkty, które świecą jak lampka ostrzegawcza? Sklep internetowy należy do popularnych form zarobku w sieci i jak trafisz w niszę, i sprzedajesz wysokiej jakości produkty, to masz realne szanse na dobre zarobki. Oczywiście nie w miesiąc, ale pracując wytrwale i poszerzając grono klientów z czasem zbudujesz dochodowy interes.

Dropshipping to model biznesowy, który nie wymaga dużego kapitału na początek i nie musisz mieć magazynu. Nie kupujesz hurtowej ilości różnych rzeczy i nie ponosisz ryzyka, że z tym zostaniesz, gdy zainteresowanie będzie niewielkie.

W modelu dropshippingowym jako sprzedawca tworzysz stronę sklepu, podpisujesz umowę z hurtownikiem bądź hurtownikami, a następnie wystawiasz ich towary w swoim sklepie. Klient zamawia towar, płatność płynie na konto sklepu, a następnie składasz zamówienia u  dropshippera. On jest odpowiedzialny za spakowanie i wysyłkę towaru.

Strona sklepu, marketing i … reklamacje

Po stronie sprzedawcy leży stworzenie takiego sklepu online, który będzie sprzedawał. Dlatego musisz zająć się działaniami promocyjnymi. Zaprzyjaźnić się z wyszukiwarkami – lubią unikalne, ładnie przygotowane opisy i oryginalne zdjęcia. Zresztą klient kupuje oczami, a gdy czyta masz szansę na przekonanie go, że to w tym sklepie nabędzie najlepszy towar. Kolejna kwestia to social media. Masz wielu znajomych na Facebooku? Wykorzystaj jego potencjał do promowania produktów i sklepu.

Stronę sklepu stworzysz korzystając z gotowych rozwiązań, a nawet wykupisz abonament na platformie dropshippingowej. Wśród najpopularniejszych są: TakeDrope, Sky-Shop, Shoper, RedCart, Baselinker, IdoSell. Abonament w zależności od wybranej platformy i planu (zazwyczaj kilka do wyboru) wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie.

Ważnym obowiązkiem każdego sprzedawcy internetowego jest obsługa reklamacji, a takie zdarzają się praktycznie w każdej branży. W modelu dropshippingowym za obsługę zwrotów i reklamacji towarów odpowiada sprzedawca. Istotną kwestią przed wejściem we współpracą z hurtownikiem jest uzgodnienie kwestii zwrotu towarów. Hurtownie stosują różne procedury w tego typu sytuacjach i warto sprawdzić, co dla naszego biznesu jest najbardziej opłacalne.

Zarobki w modelu dropshippingowym

Zyski sprzedawcy w modelu dropshippingowym wynikają z marży. Według statystyk podawanych przez popularne platformy  dropshippingowe marża mieści się pomiędzy 20 a 30%. Zarobek zależy od tego, jakie produkty sprzedajesz, a dokładnie w jakiej kwocie.

Bluza u hurtownika kosztuje 200 zł, sprzedasz ją za 250 zł, czyli marża wynosi 20%. Przy 10 bluzach jest to kwota rzędu 500 zł, ale gdy sprzedajesz otwieracze do butelek albo kubki za 10 czy 15 zł, to zysk z każdego przedmiotu jest dużo niższy.

Przed rejestracją działalności w modelu  dropshippingowym opłaca się przede wszystkim zrobić kilka rzeczy:

  • analizę rynku – branży i konkurencji,
  • poszukać niszy – szansa na wyższą marżę,
  • oszacować potencjalną sprzedaż – analiza zainteresowania produktem w Polsce i na lokalnym rynku,
  • prześwietlić hurtowników – oferty, zasad współpracy.

Dropshipping ma ładne opakowanie, które świetnie się sprzedaje, natomiast samo założenie działalności i wystawienie produktów nie daje żadnej gwarancji sukcesu. Konieczna jest chłodna kalkulacja.

Dropshipping – zalety i wady

Sprzedaż na zasadach  dropshippingu ma wiele zalet. Nie potrzebujesz dużej gotówki na początek, ani długiego doświadczenia w biznesie. Własną pracą możesz osiągnąć sukces, sprzedając przykładowo asortyment w modelu  dropshippingowym i powoli poszerzając ofertę o własne produkty. Dbając o jakość produktów i profesjonalną obsługę klienta, zbudujesz sklep, do którego klienci prawdopodobnie będą chcieli wrócić. Dropshipping jest pomysłem na start w e-commerce, gdy przerażają koszty i sprawy logistyczne. To również pomysł na biznes dla tych, którzy nie potrafią usiedzieć w miejscu. Sklep w tym modelu poprowadzisz z dowolnego zakątka świata – potrzebujesz tylko być online.

Ciekawa opcja biznesu, jaką jest dropshipping ma też wady. Oddanie odpowiedzialności za pakowanie i wysyłkę towaru jest wygodne, lecz w przypadku długich dostaw, nierzetelnych kontrahentów, to Twój sklep zbiera negatywne opinie. Kolejna kwestia to jakość towaru, na którą również nie masz wpływu, jeśli nie widzisz fizycznie towaru. Kiepski produkt również będzie przyczyną negatywnych opinii, co ciągnie się za marką. Ryzyko zminimalizujesz poznając partnerów biznesowych, ich towary, sposób działania i podejście do biznesu.

Dropshipping to biznes z dużą szansą na powodzenie, gdy wybierzesz uczciwych i rzetelnych kontrahentów. I oczywiście gdy włożysz w sklep swoją pracę, bo w dzisiejszych czasach samo nic się nie sprzeda.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Banner Firmino - księgowość od 29 zł miesięcznie