e-Składka – czym jest, jak działa, dla kogo?

Każdy przedsiębiorca ma w ZUS-ie indywidualny rachunek. e-Składka obowiązuje od stycznia 2018 roku.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Czym jest e-Składka?

To jeden przelew w miesiącu do ZUS. Każdy przedsiębiorca otrzymał od ZUS NRS- numer rachunku składkowego. Przelewa na niego kwotę za:

  • ubezpieczenia społeczne,
  • ubezpieczenie zdrowotne,
  • Fundusz Pracy,
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • Fundusz Emerytur Pomostowych.

ZUS sam rozdziela pieniądze na poszczególne składki. Dzięki czemu przedsiębiorca nie musi robić kilku przelewów w miesiącu, a jeden. I wysyłamy taki przelew jako zwykły, tak jak za gaz czy prąd.

Wpłaty są od razu księgowane. A w przypadku zadłużenia wobec ZUS, w pierwszej kolejności zaliczane są na jego poczet, dzięki czemu nie rosną odsetki za zwlokę. Przedsiębiorcy występujący do ZUS o spłatę ratalną, wykonają dwa przelewy w miesiącu- jeden składki, a drugi w wyznaczonym przez ZUS terminie zapłacą ratę, spłacając zadłużenie.

Jak sprawdzić swój numer konta w ZUS-ie?

Każdy przedsiębiorca po zarejestrowaniu działalności, otrzymuje od ZUS-u list z numerem rachunku składkowego. Można go również sprawdzić na stronie: eskladka.pl oraz pod numerem telefonu: 22 560 16 00. Taką informację otrzymamy także odwiedzając placówkę ZUS.

Przelew do ZUS – jaki tytuł, jak wypełnić?

Po zalogowaniu się na rachunek, wybieramy zwykły przelew. Najważniejsze rubryki to: numer rachunku, w nazwie Zakład Ubezpieczeń Społecznych i kwota. W tytule wystarczy wpisać np. „składki maj 2021”.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Banner Firmino - księgowość od 29 zł miesięcznie